lauantai 18. helmikuuta 2012

Herttaköynnös - Creopegia woodii - Hjärtan på tråd

Mun herttaköynnös (creopegia woodii) on noin viisi vuotta vanha. Se on muuttanut minun kanssa pari kertaa. Pidän sitä ikkunalaudalla johon tulee aamuaurinko. Kerran jokunen vuosi sitten se alkoi voimaan huonommin, silloin vaihdon sen isompaan ruukkuun, ja siitä se sitten vasta lähti innostumaan! Nyt herttaköynnökselläni on jo monta metriä pitkät versot!

Mitt hjärtan-på-tråd (creopegia woodii) är c. fem år gammal. Den har flyttat med mig ett par gånger. Jag håller den på ett fönsterbräde så den får morgonsol. En gång för nåt år sedan börja den må lite sämre, då bytte jag den till en större kruka, och oj va den blev glad av de. Nu har den flere meter långa "trådar"!

Uusi asuinpaikka - Nya boningstället


Kastelen sitä vähän kun pintamulta on kuivahtanut. Kesällä sitä pitää kastella huomattavasti useammin.

Jag vattnar den alltid lite då myllan har torkat på ytan. På sommaren måste man vattna den mycket mera och oftare.

Herttaköynnöksen kukka - Blomman på hjärtan-på-tråd


Minulla on tapa aina laittaa sormi ruukkuun kun kävelen kasvieni ohi, joten näppituntumalla mennään.

Jag har som vana att sätta fingret i krukan alltid när jag går förbi mina blommor, så de allting fast i känslan.

Herttaköynnös tekee hassuja pallukoita mistä saa helposti pistokkaita (itse en ole koskaan ottanut siltä pistokkaita, tarkoitus oli tehdä se nyt, mutten tarvitse lisää viherkasveja). Leikkaa yksi tai useampi verso irti niin että saat yhden pallukan jonka istutat kosteaan multaan.

Hjärtan-på-tråd gör tassiga små bollar av vilka man får lätt taget sticklingar (själv har jag aldrig tagit sticklingar av min, har liksom tillräckligt mycket med växter). Klipp en eller fler "trådar" av så att de blir en "boll" i ändan som du sedan kan plantera i fuktig mylla.

Pallukat jotka juurtuvat helposti - bollarna som man lätt får sticklingar av


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun todella paljon kun jätät kommentin! Kiitos!
Jag blir jätte glad när du lämnar en kommentar! Tack!