maanantai 20. helmikuuta 2012

Malakanlaikkuvehka - aglaonema - Silverkalla

Tämä Malakanlaikkuvehka tai pelkkä vehka (aglaonema) on minulla suht uusi kaveri, noin vuoden vanha. Erittäin helppo ja ihana, kukkinut parikin kertaa.
Viihtyy hajavalossa, jopa nurkassa ja pohjoisikkunalaudalla. Tykkää kosteassa mullasta, mutta minulla se on kyllä saannut kuivua aika lailla välillä. Kriittisin vehkalle on ettei se seiso kylmässä tai vedossa. Ei siedä alle +15 astetta. Eli veikkaan että takan lähellä voisi viihtyä hyvin. Meillä vehka asustelee nurkassa ruokailuhuoneessa, länteen päin.

Den här Silverkallan (aglaonema) är en relativt ny för mig, jag har haft den c. ett år först. Den verkar vara en lätt skött växt som har blomma hos mig redan ett par gånger.
Den trivs i halv skugga, till och med i ett hörn och mot norr. Den vill ha fuktig mylla, men jag har nog låtit den torka riktigt ordentligt emellanåt. Den klarar inte av kallt, under +15 grader eller drag. Så kan hända den skulle trivas bra brevid takkan. Hos mig bor den i ett hörn i matrummet, de blir mot väster.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun todella paljon kun jätät kommentin! Kiitos!
Jag blir jätte glad när du lämnar en kommentar! Tack!