maanantai 27. helmikuuta 2012

Nukkatyräkki – Euphorbia leuconeura - Borsteuforbia

Nukkatyräkki (euphorbia leuconeura) tai ehkä paremmin tunnettu nimeltä "Aikapojan siemensyöksy", "Tuhma poika", "Paha poika", "Eevan kylkiluu", "Paukkukukka" jne. Nimitykset tulee sen tavasta lennätellä siemeniä ympäriinsä. Simenet voi siis itää vaikka viereisessä ruukussa.
Sain kasvit ystävättäreltäni lähemmäs kahdeksan vuotta sitten. Silloin ne olivat pieniä ruipeloita, nyt suurempi on jo yli puoli metriä korkea komistus.
Toisen kasveista istutin joitain vuosia sitten altakasteluruukkuun, toisen olen pitäinyt ihan tavallissessa ruukussa. Eli kasvi sietää hyvin kuivumista ja kosteaa. Minun luona Nukkatyräkki on asunut monessa eri kohtaa taloa. Tällä hetkellä toinen viihtyy eteläikkunan alla, toinen pimeässä nurkassa telkkarin vieressä. Eli kaiken kaikkiaan hyvin helppo ja kiitollinen kasvi!

Borsteuforbia (euphorbia leuconeura) eller kanske bättre känd som "Skvätt-i-väg", "Sprätt-i-väg", "Syndiga pojken" eller som vi kallar den, "fippa-bollar". Namnet kommer från dens sätt att skjuta iväg fröna. De gror också lätt ifall de hamnar tex i grann krukan.
Jag fick ett par små växter från min komppis närmare åtta år sedan. Då var de ganska så små, nu är den större över en halv meter hög.
Den andra av dem har jag planterat i en kruka med underbevattnings system, men den andra har jag alltid haft i en vanlig kruka. Alltså klarar växten bra av torka och fukt. Hos mig har "Fippa-bollar" bott på flere ställen i huset. För tillfället bor en av dem vid fönstret mot söder och den andra i ett mörkt hörn brevid tv. Alltså är den här växten på alla sätt och vis en lätt och tacksam växt!

telkkarin vieressä asustelava pienempi Nukkatyräkki - den mindre Borsteuforbian som bor brevid tv
Isompi Nukkatyräkki - den större Borsteuforbian

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun todella paljon kun jätät kommentin! Kiitos!
Jag blir jätte glad när du lämnar en kommentar! Tack!