tiistai 28. helmikuuta 2012

Soihtoköynnös - aeschynanthus - Eldfackla

Soihtoköynnökseni (aeschynanthus) on joutunut kestämään kovia. Se kukki hienosti kesällä ja oli hyvänvoivan oloinen. Sitten tammikuussa lähdin matkoille, enkä vaivautunut selvittämään mikä kasvi (en silloin tiennyt että kyseinen kukka edes oli soihtoköynnös...) tykkää minkälaisesta hoidosta, joten laitoin soihtoköynnökselle automaattikastelun (juomapullo ylösalaisin ruukkuun)... VIRHE! Soihtoköynnös haluaa kuivua kasteluiden välissä ja talvisin (lepokaudella) haluaa vähemmän vettä ylipäätänsä. Eli tapoin melkein koko kasvin...hienoa...
Kun vaihdoin multaa otin talteen ne pari hassua oksaa jotka vielä oli hengissä ja istutin ne pienempään ruukkuun. Ja taas jää nähtäväksi selviääkö tämä kasvi!

Min stackarns Eldfackla (aeschynanthus) har hamnat stå ut med mycket. Den blommade fint på sommaren och verkade allmänt välmående. Sen i januari for jag på resa, och ides inte besvära mig att ta reda på vad för växter (jag visste inte ens då att de var en Eldfackla den här växten) tycker om vad för slags skötsel. Så, jag satt i Eldfacklans kruka en peppflaska upp-och-ner för att den skulle ha vatten hela tiden... FEL! Eldfacklan tycker om att torka upp mellan bevattningarna och på vintern (viloperioden) vill den dessutom ha extra lite vatten. Så, jag dödade typ nästan hela växten...fint...
Nu när jag bytte mylla så tog jag då till vara de få kvistarna som ännu var vid liv och planterade om dem i en mindre kruka. Så, igen återstår de att se ifall den här stackarns växten klarar sig!

Ennen thaimaan reissua - Före thailands resan
Reissun jälkeen - Efter resan
Kukka - Blomma

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun todella paljon kun jätät kommentin! Kiitos!
Jag blir jätte glad när du lämnar en kommentar! Tack!